Amazon wil graag nog een beetje start-up zijn: de internetgigant experimenteert met afhaalmaaltijden en een huismerk.

Internetwinkel Amazon is al actief in de bezorging van boodschappen, maar nu wil het bedrijf ook afhaalmaaltijden aan je deur brengen. Dat wil zeggen, als je in Seattle woont. In de Amerikaanse stad lanceerde Amazon een Takeout & Delivery-dienst, meldt Engadget.

Lokale restaurants

Klanten kunnen bij Amazon kijken wat lokale restaurants te bieden hebben en een maaltijd bestellen. Die kan worden afgehaald of thuisbezorgd. In Seattle werken 100 lokale restaurants met Amazon samen, en je bestelling loopt via je normale Amazon-account.

Het idee is natuurlijk niet nieuw: de gebroeders Samwell, overigens notoire Amazon-imitators, probeerden eerder al de bezorgmaaltijdmarkt op te schudden.

Eerste stap naar eigen huismerk?

Amazon had woensdag nog een verrassing: een eigen luier-lijn. Onder de naam Amazon Elements gaat het bedrijf luiers en babydoekjes verkopen aan leden van het Amazon Prime-programma, schrijft Re/code.

Amazon lijkt te werken aan zijn eigen huismerk. De z'n scherp geprijsde luiers gaat de internetreus de concurrentie aan met merken als Huggies en Pampers, die hun producten óók via Amazon verkopen. Maar tot nu toe maakten eigen producten van Amazon niet veel los. Zo verkoopt het batterijen en elektronische accessoires onder de merknaam Amazon Basics, beddengoed onder de naam Pinzon en tuinmeubilair dat Strathwood heet. Een eigen smartphone werd geen succes.

Een huismerk als Elements kan leden van het Prime-programma wel meer waar voor hun geld bieden. Abonnees zijn daar per jaar 99 dollar aan kwijt. Ze krijgen daar nu gratis bezorging van bestellingen en gratis streaming content zoals muziek en films voor terug.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl